Difference between Administration and Supervision
Adams and Dickey
(p.4) have rightly said that, to separate supervision and administration on the
basis of function alone is a virtual impossibility. Some overlapping of
supervisory and administrative functions is inevitable. As we know, supervisory
service is particularly concerned with instruction and its improvement. It is
directly concerned with teaching and training and with the factors included in
and related to these process-the teachers, the pupil, the curriculum, the instructional
materials, etc. On the other hand, administration is aimed at the same goals as
supervision but not directly, Budget-making, construction of building, personal
administration, and so on are all intended to improve the educational
programmes. Though all these activities result in more effective learning of
the pupil, it cannot be achieved immediately. In other words, administrative
functions are concerned with material facilities, whereas supervisory services
are concerned with improving of the learning or academic situation.
ایڈمز اور ڈکی (p.4) نے ٹھیک کہا ہے کہ ، صرف کام کی بنیاد پر
نگرانی اور انتظامیہ کو الگ کرنا ایک مجازی ناممکن ہے۔ نگرانی اور انتظامی افعال
کا کچھ اوور لیپنگ ناگزیر ہے۔ جیسا کہ ہم جانتے ہیں ، سپروائزری سروس خاص طور پر
ہدایات اور اس کی بہتری سے متعلق ہے۔ اس کا تعلق براہ راست تدریس اور تربیت سے ہے
اور ان عوامل سے جو اس عمل میں شامل ہیں اور ان سے متعلق ہیں-اساتذہ ، شاگرد ،
نصاب ، تدریسی مواد وغیرہ۔ براہ راست نہیں ، بجٹ بنانا ، عمارت کی تعمیر ، ذاتی
انتظام ، اور اسی طرح کے تمام تعلیمی پروگراموں کو بہتر بنانا ہے۔ اگرچہ ان تمام
سرگرمیوں کے نتیجے میں طالب علم زیادہ موثر سیکھتا ہے ، لیکن اسے فوری طور پر حاصل
نہیں کیا جا سکتا۔ دوسرے الفاظ میں ، انتظامی افعال کا تعلق مادی سہولیات سے ہے ،
جبکہ نگران خدمات کا تعلق سیکھنے یا تعلیمی صورت حال کو بہتر بنانے سے ہے۔
Administration
must see that continuous improvement of the instructional programme by
supervisory service is accomplished. Administration, therefore creates an
organization for supervision which, employ, assign, direct and supervises the
supervisors. Otto (p.28) has apthy said, “all of this means that supervision is
an arm of administration and that the total organization for the solved wisely
without the care of instruction, which is the primary concern, is supervision. Administration
is responsible for providing school buildings, books, instructional supplies,
selection and appointment of teachers, etc. But what kind of teachers
instructional programme? What type and size of classrooms with what kind of
physical facilities for what kind of instructional programme?
انتظامیہ کو لازمی طور پر دیکھنا چاہیے کہ
سپروائزری سروس کے ذریعہ انسٹرکشن پروگرام کی مسلسل بہتری مکمل ہو چکی ہے۔
انتظامیہ ، اس لیے نگرانی کے لیے ایک تنظیم بناتی ہے جو سپروائزرز کو ملازمت ،
تفویض ، ڈائریکٹ اور نگرانی کرتی ہے۔ اوٹو (صفحہ 28) نے کہا ہے کہ ، "ان سب
کا مطلب یہ ہے کہ نگرانی انتظامیہ کا ایک بازو ہے اور بغیر کسی ہدایات کے ، جو کہ
بنیادی تشویش ہے ، دانشمندی سے حل کی گئی کل تنظیم نگرانی ہے۔ سکول کی عمارتیں ،
کتابیں ، تدریسی سامان ، اساتذہ کا انتخاب اور تقرری وغیرہ کی فراہمی انتظامیہ کی
ذمہ داری ہے ، لیکن اساتذہ کی تدریسی پروگرام کیسی ہے؟ کلاس رومز کی کس قسم اور
سائز کے ساتھ کس قسم کی فزیکل سہولیات کس قسم کے انسٹرکشنل پروگرام کے لیے؟
Hence there must
be cordial and intimate working relationship between administration and
supervision. Though administration and supervision are related in so many
important ways. It is not difficult of differentiate the process of supervision
from the process of administration. The latter in its roles of policy formation,
decision-making, direction and control may not always have the teaching
learning elements. Sears (p.12) in distinguishing between administration and
supervision makes it crystal clear that supervision is mainly an academic or teaching
function.
Modern supervision
has its essential functions of promoting and guiding teaching learning
situations. The dynamics of supervision should be consistent with good teaching
process, i.e., growth and development of the learner. On the whole, supervisory
services essentially and basically are aimed at promoting and, facilitating
improvement of instruction, which is the goal of school programme.
اس لیے انتظامیہ اور نگرانی کے درمیان
خوشگوار اور گہرے کام کا رشتہ ہونا چاہیے۔ اگرچہ انتظامیہ اور نگرانی بہت سے اہم
طریقوں سے متعلق ہیں۔ نگرانی کے عمل کو انتظامیہ کے عمل سے الگ کرنا مشکل نہیں ہے۔
مؤخر الذکر پالیسی سازی ، فیصلہ سازی ، سمت اور کنٹرول کے کردار میں ہمیشہ تدریسی
سیکھنے کے عناصر نہیں ہوتے۔ (p.12)
انتظامیہ اور نگرانی کے درمیان فرق کرنے سے یہ واضح ہوتا ہے کہ نگرانی بنیادی طور
پر ایک تعلیمی یا تدریسی کام ہے۔
جدید نگرانی اس کے ضروری افعال ہیں جو تدریسی
تعلیم کے حالات کو فروغ دیتے ہیں اور ان کی رہنمائی کرتے ہیں۔ نگرانی کی حرکیات
اچھی تدریس کے عمل سے مطابقت رکھنی چاہیے ، یعنی ، طالب علم کی نشوونما اور ترقی۔
مجموعی طور پر ، بنیادی طور پر اور بنیادی طور پر نگرانی کی خدمات کو فروغ دینا
اور ہدایات کو بہتر بنانا ہے ، جو کہ اسکول پروگرام کا ہدف ہے۔
Click Here for Educational Leadership and
Management
Click Here for the notes of Educational
Psychology
Click Here for preparing Lesson Plans
Click Here for notes of Measurement and
Evaluation
Click Here regarding problems of Research
Click Here for the notes of School Organization
and Management
Click Here for notes of Teaching Mathematics
(Method)
Click Here for Notes
Click here for Online Learning
Click here for B.Ed Lectures
Click Here for Cadet colleges admission tests
No comments:
Post a Comment