Monday, August 2, 2021

Principles of School Management

 


Principles of School Management

A principle is a generation that is widely accepted as true system. A goal of serious thinkers in any discipline is to develop principles about the subject with which they are concerned. Herut Fayol one of the main contributors to the evaluation of management through strongly advocated the development of management principles.

Why are Principles Useful?

Principles are useful to manager for several reasons.

First, they help manager to make more accurate decision. To the extent that managers can apply principles in any situation and eliminate guesswork, sounder decision should result.

Second, by principles save time. If one learners principles of management in school, for example less experience is required to become an effective manager. Discussions can be made more rapidly and accurately when principles provide guidelines for action.

Third, principles enable the people to may pass no information from one generation to the next. Great waste occurs when a generation must learn through experience alone what a previous generation had already learned through its experience. To the extent that principle can be developed and applied. Thus waste can be reduced. The issue for debate in this chapter discusses the importance of experience versus that of formal education in moving ahead in management.

Management theories and practitioners are not in complete agreement as to whether management principles have been develop or, indeed, can be developed. This lack of agreement is both understandable and intellectually healthy as it helps to stimulate debate and research.

 

Why are there exceptions to management principles?

The point of view taken in this text is that some management principles have been discovered and more will be developed as research and contemplation about management continues. However, management principles cannot be formulated with the same precision as physical science principles. There are exceptions to a principle which the behaviour of people rather than principles involving physics or chemistry.

 اسکول مینجمنٹ کے اصول

ایک اصول ایسی نسل ہے جو بڑے پیمانے پر حقیقی نظام کے طور پر قبول کی جاتی ہے۔ کسی بھی شعبے میں سنجیدہ مفکرین

 کا ایک مقصد اس مضمون کے بارے میں اصولوں کی تیاری کرنا ہے جس سے وہ تشویش کا شکار ہوں۔ ہیروٹ فیوال نے

 انتظامی اصولوں کی ترقی کی بھر پور حمایت کی۔

 

اصول کیوں مفید ہیں؟

اصول وجوہات کی بناء پر منیجر کے لئے مفید ہیں۔

 

پہلے ، وہ مینیجر کو زیادہ درست فیصلہ کرنے میں مدد کرتے ہیں۔ اس حد تک کہ منیجر کسی بھی صورتحال میں

 اصولوں کا اطلاق کرسکتے ہیں اور تخمینہ لگانے کو ختم کرسکتے ہیں ، لہذا اچھے فیصلے کا نتیجہ ہونا چاہئے۔

 

دوسرا ، اصولوں کے ذریعہ وقت کی بچت ہوتی ہے۔ اگر کوئی سیکھتا ہے کہ اسکول میں نظم و نسق کے اصول ، مثال

 کے طور پر ایک موثر مینیجر بننے کے لئے کم تجربے کی ضرورت ہوتی ہے۔ جب اصول عمل کے لئے رہنما اصول

 فراہم کرتے ہیں تو بحثیں زیادہ تیزی اور درست طریقے سے کی جاسکتی ہیں۔

 

تیسرا ، اصول لوگوں کو یہ قابل بناتے ہیں کہ وہ ایک نسل سے دوسری نسل تک کوئی معلومات منتقل نہ کرسکیں۔

 زبردست فضلہ تب ہوتا ہے جب کسی نسل کو تجربے کے ذریعہ تنہا سیکھنا چاہئے جو پچھلی نسل نے اپنے تجربے سے

 پہلے ہی سیکھا تھا۔ اس اصول کو ترقی یافتہ اور لاگو کیا جاسکتا ہے۔ اس طرح فضلہ کو کم کیا جاسکتا ہے۔ اس باب میں

بحث و مباحثے کا مسئلہ نظم و نسق میں آگے بڑھنے میں باضابطہ تعلیم کے مقابلے میں تجربے کی اہمیت پر تبادلہ خیال

کرتا ہے۔

 

مینجمنٹ کے نظریات اور پریکٹیشنرز مکمل معاہدے میں نہیں ہیں کہ آیا مینجمنٹ کے اصولوں کو تیار کیا گیا ہے یا ، 

واقعتا ، تیار کیا جاسکتا ہے۔ معاہدے کی یہ کمی قابل فہم اور فکری طور پر صحت مند ہے کیونکہ یہ بحث و مباحثہ اور 

تحقیق کو تیز کرنے میں معاون ہے۔

 

انتظامی اصولوں میں مستثنیات کیوں ہیں؟

اس متن میں جو نقطہ نظر لیا گیا ہے وہ یہ ہے کہ انتظامیہ کے کچھ اصول دریافت ہوچکے ہیں اور انتظامیہ کے بارے

 میں تحقیق اور غور و فکر کے جاری رہنے کے بعد مزید کچھ تیار کیا جائے گا۔ تاہم ، جسمانی سائنس کے اصولوں کی 

طرح صحت سے متعلق انتظام کے اصول مرتب نہیں کیے جاسکتے ہیں۔ ایسے اصول میں مستثنیات ہیں جن سے

 طبیعیات یا کیمسٹری شامل اصولوں کے بجائے لوگوں کے ساتھ سلوک ہوتا ہے۔

 

Planning Principles:

Principle of the Primary Objectives: Planning should begin with a clear-cut statement of the primary goal. Without knowledge of an organization’s basic, senior manager will not make full use of the organization’s human material and financial resources.

Principles of Adequate Alternative: The greater the number and variety of alternatives presented to solve a problem, the greater the likelihood that the manager will make an acceptable decision. Often the manager do not think deeply enough about problem to discover all logical alternatives to its solution. There may be, for example, many alternatives for decreasing costs or increasing revenue.

Principles of Contingencies: “A plan should have built into it prescribed actions to cover contingencies.” In other words, management should be prepared for unexpected yet possible events.

منصوبہ بندی کے اصول:

 

بنیادی مقاصد کا اصول: منصوبہ بندی کا آغاز بنیادی مقصد کے واضح بیان کے ساتھ ہونا چاہئے۔ کسی تنظیم کی بنیادی

 معلومات کے بغیر ، سینئر مینیجر تنظیم کے انسانی مادی اور مالی وسائل کا پورا استعمال نہیں کریں گے۔

 

مناسب متبادل کے اصول: کسی مسئلے کو حل کرنے کے لیے پیش کردہ متبادلات کی تعداد اور طرح سے زیادہ ، مینیجر

 قابل قبول فیصلہ کرنے کا امکان اتنا ہی بڑھ جاتا ہے۔ اس کے حل کے تمام منطقی متبادل دریافت کرنے کے لیے

 اکثر مینیجر مسئلے کے بارے میں گہرائی سے نہیں سوچتے ہیں۔ مثال کے طور پر ، اخراجات میں کمی یا محصول میں 

اضافے کے بہت سے متبادل ہوسکتے ہیں۔

 

ہنگامی حالات کے اصول: "کسی منصوبے میں ہنگامی حالات کو ڈھکنے کے لیے اقدامات کا مشورہ دینا چاہئے تھا۔"

دوسرے الفاظ میں ، انتظامیہ غیر متوقع ابھی تک ممکنہ واقعات کے لیے تیار رہنا چاہئے۔

 

Organizing Principles:

Unity-of-Command Principle: When an individual reports to a single supervisor, personal accountability for performance should be clear. In practice, however, people often report several supervisions. This leads to confusion, divided attention and other problems.

Adequacy-of-Authority Principle: “Sufficient authority to accomplish a task should be given to the person who is accountable for the result.” People often are given a goal but are not given enough power or authority to achieve it. A supervisor, for example, may be told to increase production significantly but may not be authorized to have employees work overtime.

Scalar (Chain-of-Command) Principle: “When the line of authority from the most senior executive flows clearly to each succeeding lower-level position, fixation of responsibility and accountability is easily understood”. Often, however, this principle is violated and some people in an organization are confused about their reporting relationships.

تنظیم سازی کے اصول:

 

اتحاد کا حکم اصول: جب ایک فرد واحد سپروائزر کو اطلاع دیتا ہے تو ، کارکردگی کے لئے ذاتی احتساب واضح ہونا

 چاہئے۔ تاہم عملی طور پر ، لوگ اکثر کئی نگرانیوں کی اطلاع دیتے ہیں۔ اس سے الجھن ، منقسم توجہ اور دیگر مسائل

 پیدا ہوتے ہیں۔

 

اتھارٹی کا اتھارٹی کا اصول: "کسی کام کو انجام دینے کے لئے خاطر خواہ اتھارٹی اس شخص کو دی جانی چاہئے جو نتیجہ کے

لئے جوابدہ ہے۔" لوگوں کو اکثر ایک مقصد دیا جاتا ہے لیکن اسے حاصل کرنے کے لئے اتنی طاقت یا اختیار نہیں

 دیا جاتا ہے۔ مثال کے طور پر ایک سپروائزر کو کہا جاسکتا ہے کہ وہ پیداوار میں نمایاں اضافہ کرے لیکن ملازمین

کو اوور ٹائم کام کرنے کا اختیار نہیں ہوسکتا ہے۔

 

اسکیلر (چین آف کمان) اصول: "جب سب سے سینئر ایگزیکٹو کی طرف سے اتھارٹی کی لائن واضح طور پر ہر کامیاب

نچلی سطح کی طرف آجاتی ہے تو ذمہ داری کا تعین اور جوابدہی آسانی سے سمجھا جاتا ہے"۔ تاہم ، اکثر ، اس اصول کی 

خلاف ورزی ہوتی ہے اور کسی تنظیم میں کچھ لوگ اپنے رپورٹنگ تعلقات کے بارے میں الجھن میں پڑ جاتے ہیں۔

 

Staffing Principles:

Principles of Developing a Successor: “Each manager should train subordinate to be read to take over his or her job temporarily or permanently. While often violated, this principle is basic to effective management. Often here is no back-up person able to fill manager’s position after he or she resign, is promoted, becomes ill or terminated.

Principle of Manager Evaluation: “managers are best evaluated in terms of the result they achieve”. This principle is easiest way to apply when results are quantifiable.

Principle of Management Development: Since perfection in management is unattainable, there is always room from a manager to improve.” Thereof an organizational eliminates that encourages additional training and development should be created.

عملے کے اصول:

 

جانشین تیار کرنے کے اصول: “ہر مینیجر کو عارضی طور پر یا مستقل طور پر اپنی ذمہ داری سنبھالنے کے لئے ماتحت کو

تربیت دی جانی چاہئے۔ جب کہ اکثر خلاف ورزی کی جاتی ہے ، یہ اصول موثر انتظام کے لئے بنیادی ہے۔ یہاں 

مستعفی ہونے ، ترقی یافتہ ، بیمار یا ختم ہونے کے بعد یہاں اکثر کوئی بیک اپ شخص مینیجر کا منصب نہیں بھر سکتا ہے۔

 

منیجر کی تشخیص کا اصول: "مینیجروں کے نتائج کے لحاظ سے ان کا بہترین جائزہ لیا جاتا ہے"۔ اس اصول کو لاگو کرنے 

کا سب سے آسان طریقہ ہے جب نتائج قابل مقدار ہیں۔

 

مینجمنٹ ڈویلپمنٹ کا اصول: چونکہ مینجمنٹ میں کمال ناقابل تسخیر ہے ، اس لئے بہتری کے لیے ہمیشہ مینیجر کی

 گنجائش رہتی ہے۔ اس کے تحت ایک تنظیمی کام ختم ہوتا ہے جو اضافی تربیت کی حوصلہ افزائی کرتا ہے اور ترقی 

کو تشکیل دینا چاہئے۔

 

Directing Principles:

Principles of harmony of Objective: “A manager’s personal goals should be in harmony with the organization’s objectives”. Obviously, a manager who is determined to perform work not in direct support of an organization’s objective violated these principles.

Principle of the Manager’s Example: “People are inclined to follow the example set by a manager.” Implementation of this principle requires manager to ask, “Am I setting the kind of example I want the other to follow”.

Principle of Motivation: “Money and other financial benefits are always incomplete as a motivational force. Psychological incentives are always required to develop the highest level of motivation”. Personnel want such things as challenging work and compatible workers in addition to financial benefits.

ہدایت نامہ:

 

مقصد کے ہم آہنگی کے اصول: "مینیجر کے ذاتی اہداف تنظیم کے مقاصد کے مطابق ہونا چاہئے"۔ ظاہر ہے ، ایک

مینیجر جو کام انجام دینے کے لئے پرعزم ہے کسی تنظیم کے مقصد کی براہ راست حمایت میں نہیں ہے ان اصولوں

 کی خلاف ورزی کی ہے۔

 

منیجر کی مثال کا اصول: "لوگ مینیجر کے ذریعہ قائم کردہ مثال کی پیروی کرنے کے لئے مائل ہیں۔" اس اصول کے

نفاذ کے لئے مینیجر سے یہ پوچھنے کی ضرورت ہے کہ ، "کیا میں اس قسم کی مثال قائم کر رہا ہوں جس سے میں

 چاہتا ہوں کہ دوسرے کی پیروی ہو"۔

 

حوصلہ افزائی کا اصول: "ایک محرک قوت کے طور پر پیسہ اور دیگر مالی فوائد ہمیشہ نامکمل ہوتے ہیں۔ نفسیاتی ترغیبات

 ہمیشہ اعلی درجے کی حوصلہ افزائی کے لیے ضروری ہوتی ہیں۔ اہلکار مالی کاموں کے علاوہ مشکل کام اور ہم آہنگ

 کارکنوں جیسی چیزیں چاہتے ہیں۔

 

Controlling Principles

Principles of Standards: “A standard should be set for all activities.” What is acceptable should be defined clearly and precisely as possible for all tasks.

Principle of Measurement of Performance: “Standards are useless unless actual performance is measured and compared against the standard.” Measurement may take many reforms, but regardless of the method, an activity should be evaluated.

Principle of Corrective Action: “When measurement of performance indicates a standard is not being met, appropriate corrective action should be taken”. Failure to correct what is wrong leads to wastage of human and other resources.

اصولوں کو کنٹرول کرنا

 

معیارات کے اصول: "تمام سرگرمیوں کے لئے ایک معیار طے کیا جانا چاہئے۔" جو قابل قبول ہے اس کی وضاحت

 تمام کاموں کے لئے واضح طور پر اور عین مطابق سے کی جانی چاہئے۔

 

کارکردگی کی پیمائش کا اصول: "معیارات بیکار ہیں جب تک کہ اصل کارکردگی کی پیمائش نہ کی جائے اور معیار کے

 مقابلے میں موازنہ کیا جائے۔" پیمائش بہت ساری اصلاحات لے سکتی ہے ، لیکن قطع نظر اس طریقہ کار سے ، کسی

 سرگرمی کا اندازہ کیا جانا چاہئے۔

 

اصلاحی کارروائی کا اصول: "جب کارکردگی کی پیمائش سے یہ ظاہر ہوتا ہے کہ معیار پر پورا نہیں اتر رہا ہے ، تو مناسب

 اصلاحی کارروائی کی جانی چاہئے۔" غلط کو درست کرنے میں ناکامی انسانی اور دوسرے وسائل کی بربادی کا باعث بنتی ہے۔

 For more notes CLICK HERE

CLICK HERE for more about Shaheen Forces Academy

CLICK HERE to learn How to live in a Right Way?

CLICK HERE to learn about Research Work

 CLICK HERE about the notes of Measurement & Evaluation

CLICK HERE to write best Lesson Plans

CLICK HERE to learn about Educational Psychology

CLICK HERE to learn about Teaching of Mathematics (Method)

CLICK HERE for Educational Leadership & Management

Subscribe our YouTube channel to join Pak Army, Navy & PAF

Visit our Website HERE

Install our mobile application for notes & MCQs HERE

Follow this page for more updated Knowledge

For more information about test reparation CLICK HERE

 


No comments:

Post a Comment

Purpose and Need of Supervision

  Purpose and Need of Supervision    مختلف تعلیمی ماہرین نے نگرانی کے مقصد کے حوالے سے مختلف آرا پیش کی ہیں۔   ان کا خلاصہ مندرجہ ذیل کے ط...